جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱

روز آزادی نرم افزار
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱ در تاریخ ۲۶ شهریور در ایران برگزار خواهد شد. همانطور که می‌دانید جشن روز آزادی نرم‌ افزار یا روز نرم افزار آزاد برابر است با سومین شنبه ماه سپتامبر که امسال برابر با ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۱ است. هدف اصلی این جشن‌ها، معرّفی مفهوم نرم افزار آزاد به دیگران، تشریح فرهنگ نرم افزار آزاد و تشویق عموم و دولت‌ها و سازمان‌ها به استفاده از آن‌ها است. برای اطلاعات بیشتر راجع به روز آزادی نرم افزار مقاله زیر را بخوانید. برای اطلاع از برگزار کنندگان جهانی رویداد جشن روز آزادی نرم افزار ۲۰۲۲ می‌توانید به این آدرس مراجعه فرمایید.

نرم افزار آزاد چیست؟

برگزارکنندگان

خوشبختانه امسال هم افرادی از ایران عزیزمان قصد دارند به مناسبت جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱ این روز را گرامی بدارند. پارسال هم مشارکت خیلی خوبی را در کشور عزیزمان ایران شاهد بودیم که می‌توانید از لینک زیر گزارش مربوط به جشن روز آزادی نرم افزار سال گذشته را مطالع کنید. در زیر لیست شرکت‌کنندگان را برای شما مخاطبین عزیز آورده‌ایم که جزییات برگزاری آن‌ها نیز توضیح داده شده است. لذا در صورتی که مایل هستید می‌توانید شرکت کرده و از در کنار سایر عزیزان روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱ را جشن بگیرید.

جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۰

لاگ دانشگاه فردوسی (مشهد)

جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱ - لاگ دانشگاه فردوسی
جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱ – لاگ دانشگاه فردوسی

گروه کاربران لینوکس دانشگاه فردوسی مشهد قصد دارند امسال در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ اقدام به بزرگداشت جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱ کنند. موضوع این وبینار «گردهمایی آشنایی با نرم افزار آزاد» است که شرح ارائه به صورت زیر می‌باشد:

  • کلیات نرم‌ افزار آزاد (دکتر سعید ابریشمی)
  • تلگرام، متن‌باز و امن (سروش فتحی)
  • اقتصاد در نرم افزار آزاد (مهدی اکبری زرکش)

شرکت در این وبینار که به صورت مجازی برگزار خواهد شد رایگان و آزاد است. لینک برگزاری قبل از شروع وبینار اطلاع رسانی خواهد شد لذا در تاریخ ۱۰ شهریور با مراجع به همین خبر، از لینک آن مطلع خواهید شد.

فرانت‌چپتر

جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱ - فرانت چپتر
پوستر فرانت‌چپتر برای روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱

گروه تلگرامی «فرانت‌چپتر» که پارسال نیز به گرامی‌داشت روز آزادی نرم‌افزار پرداخت، امسال مجددا در گروه تلگرامی خود با گپ‌و‌گفت در مورد «جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱» این روز را جشن گرفت. همچنین به مناسبت روز برنامه‌نویس، در مورد این روز نیز صحبت کردند.

دورهمی گنو

دورهمی گنو که سال‌های قبل نیز اقدام به برگزاری جشن در خصوص روز آزادی نرم‌ افزار کرده بود، امسال نیز در جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱ وبینار برگزار کرد. ارائه‌های دورهمی گنو به شرح زیر بود:

  • «پروژهٔ کشتی نجات» – دانیال بهزادی
  • «گودو و معرفی گروه تلگرامی‌اش» – تحسین رفیعی
  • «نرم‌افزار آزاد: مسئولیت اجتماعی» – گیم‌آور

آزادان

 

نتیجه‌گیری

خوشبختانه امسال تیم‌های بیشتری جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۱ را برگزار کردند که همین مساله نویدبخش روزهای خوب نرم افزار آزاد است. البته از عیبت لاگ‌های فعال نمی‌شود چشم‌پوشی کرد چرا که حداقل توقع می‌رود در مهم‌ترین روز نرم‌افزار آزاد یعنی «روز آزادی نرم‌افزار» همه تیم‌هایی که تعلق خاطری به این جنبش دارند، حضور یافته و به مناسبت گرامی‌داشت این روز، یک برنامه حداقلی داشته باشند. از نظر ما ایده‌آل‌ترین حالت جشن روز آزادی نرم افزار این است که تیم‌های متعدد و مجزا، ارائه‌های عمومی و مردمی را با هدف اطلاع رسانی به مردم عادی و غیرفنی انتخاب کنند.

 

به ما اطلاع دهید

برای اطلاع بیشتر از نحوه برگزاری «جشن روز آزادی نرم افزار سال ۱۴۰۱» در سراسر دنیا به این آدرس مراجعه فرمایید. همچنین اگر قرار است شما به هر نحوی این روز را جشن بگیرید یا تیمی را می‌شناسید که این روز را جشن می‌گیرد، لطفا در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید تا این مراسم را پوشش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.