جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۰

روز آزادی نرم افزار
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

پوشش کامل جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۰ و ارائه گزارش تفصیلی آن موضوع اصلی این مقاله است. در مقاله روز آزادی نرم افزار راجع به روز آزادی نرم افزار، اهداف این روز، تاریخچه آن و … صحبت کردیم. اما در این مقاله می‌خواهیم به گزارش مستقیم  این رویداد مهم بپردازیم. رویدادی که ارزش لحظه لحظه نوشتن را دارد و قطعا یکی از بزرگترین اتفاقات سال است. پس با ما همراه باشید.

برگزارکنندگان

خوشبختانه فرهنگ مشارکت موازی در جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۰ بیش از پیش مشهود است و این امر قدم رو به جلوی بسیار بزرگی است. همین که افراد این فرهنگ را ترویج می‌دهند که برای جشن گرفتن نیاز به منتظر ماندن و اجازه گرفتن از کسی نیست و هر گروهی در حد مقیاسی می‌تواند این روز را جشن بگیرد، فوق العاده زیباست. در نتیجه امسال پنج گروه مختلف اقدام به برگزاری جشن روز آزادی نرم افزار کردند که عبارتند از: «دورهمی گنو»، «آزادان»، «لاگ مشهد»، «گروه تلگرامی بلندر»، «گروه تلگرامی فرانت چپتر» و «شرکت هایو»

لاگ مشهد

اولین بزرگداشت جشن روز آزادی نرم افزار سال ۱۴۰۰ را تیم «لاگ مشهد» در تاریخ ۲۵ شهریور سال ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ لغایت  ۱۴ برگزار شد. در این رویداد افرادی همچون «جادی»، «محسن سالک»، «فرود غفوری» و … شرکت کردند.

جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۰ - لاگ مشهد
جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۰ – لاگ مشهد

لیست ارائه‌ها و جزییات آن در جدول زیر آمده است:

ارائه دهنده سمت موضوع ارائه
جادی مهندس نرم‌افزار در اکسیروس بخشی از جامعه باشید
محسن سالک مدیر ویکی‌پدیا و توسعه کسب و کار در آروان ویکی نویسی
فرود غفوری مدیر مهندسی نرم‌افزار در دلیوری هیرو مهاجرت وب اپلیکیشن از PHP به Go
مهسا طهماسب میرزا SRE در شرکت باکس Terraform
سمیر رحمانی برنامه نویس در یودمی علم و مهندسی
رامین نجارباشی مدیر توسعه روتر در ژرف پویان توس آزادی و نرم افزار
صادق داوطلب مهندس دواپس در پن کیک پیاده‌سازی وب سرورهای فوق سریع
محمد زبردست مدیرعامل شرکت اترک پرداز توس مروری بر تکامل فایروال لینوکس

البته لازم به ذکر است که اطلاعیه این رویداد در سایت ایوند ثبت شده بود که مبلغ ۲۰،۰۰۰ تومان نیز برای شرکت در این رویداد در نظر گرفته شده بود که ظاهرا پس از اعتراض کاربران کد تخفیف صددرصدی SFD1400 برای آن اعمال می‌شود. این در حالیست که خیل عظیمی از کاربران به اجبار برای ثبت نام در سایت ایوند جهت شرکت در جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۰ اعتراض کرده و این عمل را برابر نقض حریم شخصی دانسته و عدم شرکت در این رویداد و تحریم آن را صراحتا اعلام کردند. در ادامه تیم برگزارکنندگان خاطر نشان کردند که امکان پخش زنده رویداد در فضای مجازی و با استفاده از سایت‌هایی نظیر پیرتیوب، یوتیوب و توییچ را فراهم خواهند کردند و قول دادند که این مطلب را در صفحه ایوند ذکر کنند ولی متاسفانه با نهایت تاسف هیچوقت به قول خود عمل نکردند و ثابت کردند که برای حرف‌های خود و همچنین نظر سایرین هیچ ارزشی قائل نیستند. نقد دیگری که به عملکرد این عزیزان وارد بود این است که تقریبا می‌شود گفت هدف این افراد بیش از آنکه پرداختن به دغدغه‌های جامعه نرم‌افزار آزاد باشد، شوآف و جذب مخاطب برای شرکت‌های تجاری بود. البته یک ایده و حرکت خیلی زیبا از سمت لاگ مشهد مطرح شد که آن هم چیزی نبود جز جمع‌آوری مبالغی برای اهدای مالی به یک پروژه خاص که به تایید خود اعضای لاگ انتخاب می‌شود.

دورهمی گنو

تیم دورهمی گنو برنامه خود را در روز جمعه ۲۶ شهریور برگزار کرد. همانطور که در صفحه گیت‌لب هم مشخص است این تیم برنامه فوق ‌العاده جذاب به همراه ارائه‌های متفاوت و مهم را برای جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۰ تدارک دیده بود. دورهمی گنو فهرست ارائه‌های خود را به شرح زیر برگزار کرده است:

عنوان ارائه دهنده لینک‌ها
مروری بر نرم‌افزار آزاد در سالی که گذشت مصطفی آهنگرها  ارائه / گپ و گفت
خلأ قانونی در آزادی نرم‌افزار احمد حقیقی ارائه / گپ و گفت
فناوری‌های آزاد تبدیل متن به صدا و صدا به متن حمیدرضا کلباسی ارائه / گپ و گفت
نرم‌افزار آزاد و دولت گیم اور ارائه / گپ و گفت
نرم‌افزار آزاد علیه سرمایه‌داری نظارتی دموکراسی در کار ارائه / گپ و گفت
آزادی نرم‌افزار و شبکه ملی اطلاعات سینا عقیقی ارائه / گپ و گفت

بی‌شک و بدون اغراق به نظر من بهترین وبینار با اختلاف زیاد، متعلق به دورهمی گنو بود. تقریبا می‌توان اذعان کرد که مخاطب تمامی ارائه‌ها مردم عادی جامعه، دولت و سازمان‌ها و اعضای جامعه نرم‌افزار آزاد بودند و ارائه‌ها به دور از هر آلایش و شوآف و لینک‌سازی، تنها با هدف انتقال تجربیات و مطرح کردن دغدغه‌ها و جذب مخاطب صرفا برای جامعه بود در صورتی‌ که در سایر برنامه‌ها چنین خلوص نیت و عملکردی را حداقل من به شخصه شاهد نبودم.

شرکت هایو

 

آزادان

آزادان که مدیر آن آقای «آهنگرها» است، حضور پرسابقه و فعالی در این حوزه دارد. این تیم همچنین در سال ۱۳۹۹ نیز اقدام به برگزاری جشن روز آزادی نرم افزار ۱۳۹۹ کردند ولی ظاهرا به دلیل مشکلات فنی این جلسات لغو شده‌اند. بهرحال ظاهرا در جشن روز آزادی نرم افزار ۱۴۰۰ قرار بود چندین جلسه به‌صورت کارگاه داشته باشند که موضوع جلسات آن‌ها عبارت بودند از «مشارکت در اوپن‌استریت‌مپ»، «مشارکت در ترجمه» و … که در روز شنبه ۲۷ شهریور سال ۱۴۰۰ دقیقا مصادف با روز آزادی نرم افزار، برگزار گردد ولی این اتفاق نیافتاد. جشن روز آزادی نرم افزار سال ۱۴۰۰ که توسط تیم آزادن تدارک دیده شده بود در روز پنج‌شنبه آخر هفته برگزار کشت ولی اتفاق خیلی مهمی که در آن افتاد، دست‌یافتن به هدف روزانه پروژه «آوای مشترک موزیلا» بود که در آن روز ضبط ۲۴۰۰ صدا و اهدای آن به این پروژه محقق شد.

گروه تلگرامی فرانت چپتر

 

گزارش

گزارش این رویدادها به صورت کامل از طریق همین پست اطلاع رسانی خواهد شد و سعی می‌شود خلاصه هر ارائه را پوشش دهیم. لطفا با ماه همراه باشید.

 

به ما اطلاع دهید

برای اطلاع بیشتر از نحوه برگزاری «جشن روز آزادی نرم افزار سال ۱۴۰۰» در سراسر دنیا به این آدرس و در ایران به این آدرس مراجعه فرمایید. همچنین اگر قرار است شما به هر نحوی این روز را جشن بگیرید یا تیمی را می‌شناسید که این روز را جشن می‌گیرد، لطفا در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید تا این مراسم را پوشش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.