هجدهمین تولد ویکی پدیا

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

هجدهمین جشن تولد هجدهمین جشن تولد ویکی پدیای فارسی دلیلی است که گروه کاربری ویکی‌مدین‌های ایرانی در تاریخ ۲۶ دی ۱۴۰۰ (همزمان با بیستمین سالگرد تولد ویکی‌پدیا) دور هم جمع شده ومراسمی جهت یادبود این رخداد مهم برای وب فارسی برگزار می‌کنند. همهٔ افرادی که نقشی در گسترش این دانشنامه داشته‌اند، به این مراسم دعوت شده‌اند.

هجدهمین جشن تولد ویکی پدیا
هجدهمین جشن تولد ویکی پدیا

ویکی پدیا چیست؟

ویکی‌پدیا یک نرم افزار آزاد و یک دانشنامه عمومی است که همه افراد می‌توانند آن را ویرایش کنند و به بهبود آن کمک کنند. در حقیقت همین امکان مشارکت همگان در ویکی‌پدیا باعث شده است که ویکی پدیا اینقدر رشد کرده و ۲۰ سالگی فعالیت خود را جشن بگیرد. البته در ایران هم جشن هجده سالگی ویکی پدیا برگزار شد و این روز مهم، بزرگ‌داشته شد. مشارکت عموم مردم باعث نظارت بهتر بر ویکی‌پدیا می‌شود که همین مساله سبب افزایش کیفیت محتوا و همچنین افزایش بازدید آن شده است. هدف ویکی‌پدیا آفرینش و انتشار جهانی یک دانشنامه با محتوای آزاد به تمامی زبان‌های زندهٔ دنیا است.

معنی ویکی پدیا؟

محمد حیدرزاده مدیر ویکی پدیای فارسی در هجدهمین تولد ویکی پدیا در رابطه با معنی اسم ویکی‌ پدیا گفت:

ویکی‌پدیا، ترکیبی از دو واژه wiki و pedia است. wiki در زبان اهالی هاوایی به معنی زود است. pedia نیز ریشه‌ای یونانی دارد که بریده واژه Encyclopedia به معنی دانشنامه است.

شاید یکی از جالب‌ترین عناصر این جشن، طرح کیک جشن هجدهمین تولد ویکی پدیا بود. کیکی که طرح آن در حمایت با روز جهانی بانوان بود. اعضایی از جامعه ویکی‌پدیا شاید با این حرکت خواستار اعلام حمایتشان از حضور بانوان در جامعه ویکی‌پدیا بودند. اما بعدها طرح کیک عوض شد.

جشن ۱۸ سالگی ویکی‌پدیا
طرح کیک جشن ۱۸ سالگی ویکی‌پدیا (طرح حذف شده)

 

کیک تولد ویکی پدیا
طرح کیک تولد ویکی پدیا

 

ارائه‌ها

در طی جشن هجده سالگی ویکی پدیا «محمد حیدرزاده»، «علیرضا پورعابدین»، «دکتر امیر پوریانسب»، «محسن سالک»، «دکتر جبار رحمانی»، «محمدامین نوبهار» و «دکتر رسول جعفریان» برای ایراد سخنرانی اعلام آمادگی کردند. برنامه با سخنرانی «محمد حیدرزاده» از مدیران ویکی پدیای فارسی شروع شد و با بریدن کیک توسط «ناصر زرافشان» به پایان یافت.  جدول ارائه‌ها به شرح ذیل است.

برنامهٔ اصلی
زمان عنوان ارائه‌دهنده
۱۴:۰۰-۱۴:۱۵ خوش‌آمدگویی و اعلام برنامه
۱۴:۱۵-۱۴:۴۵ ویکی‌پدیای فارسی: فراز و فرود محمد حیدرزاده
۱۴:۴۵-۱۵:۱۵ به عشق کامیون…! علیرضا پورعابدین
۱۵:۱۵-۱۵:۳۰ استانداردسازی زبان فارسی در ویکی‌پدیا دکتر امیر پوریانسب
۱۵:۳۰-۱۵:۴۵ ویکی دوستدار یادمان‌ها محسن سالک
۱۵:۴۵-۱۶:۰۰ پیغام تبریک مدیر اجرایی بنیاد ویکی‌مدیا ماریانا اسکندر
۱۶:۰۰-۱۶:۱۵ استراحت و پذیرایی
۱۶:۱۵-۱۶:۳۰ نقش ویکی‌پدیا در توسعهٔ سواد علمی دکتر جبار رحمانی
۱۶:۳۰-۱۷:۰۰ سرشناسی در ویکی‌پدیا محمدامین نوبهار
۱۷:۰۰-۱۷:۳۰ ویکی‌پدیا و تاریخ دکتر رسول جعفریان
۱۷:۳۰-۱۸:۰۰ جشن و بُریدن کیک همهٔ حاضران

 

محمد حیدرزاده

محمد حیدرزاده یکی از مدیران ویکی پدیا با نام کاربری Darafsh ویکی پدیا را در قالب یک ارائه بسیار جذاب‌ به نام «زیر و بم ویکی‌پدیای فارسی» معرفی کرد. او ابتدا به تفاوت میان «ویکی‌پدیا»، «مدیا‌ویکی» و «ویکی‌مدیا» اشاره کرد. سپس با ذکر اینکه ویکی‌پدیا یک نرم‌افزار آزاد و متن‌باز است، معرفی ویکی‌پدیا را تکمیل کرد. در ادامه تاریخچه پیدایش ویکی‌پدیا را گفت و سپس مدیران آن را معرفی کرد. «جیمی ولز» و «لری سنگر» اسامی دو هم بنیان‌گذار ویکی‌پدیا است اما ویکی‌پدیای فارسی با جناب «روزبه پورنادر» متولد شد و شروع به فعالیت کرد. وی اولین ویکی‌نویس ایرانی بود. «کاترین مار» مدیری پیشین بنیاد ویکی‌مدیا و «ماریانا اسکندر» مدیر فعلی بنیاد ویکی‌مدیا هستند. محمد حیدرزاده همچنین تاکید کرد:

ویکی‌پدیای فارسی در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲/۸ میلیارد بازدید و در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲/۶ میلیارد بازدید داشته است. همچنین ویکی‌پدیای فارسی دارای ۸۰۰ هزار مقاله است. ۸۷٪ ویکی‌نویسان جهانی و ۹۵٪ ویکی‌نویسان ایرانی را مردان و ۱۳٪ ویکی‌نویسان جهانی و ۵٪ ویکی‌نویسان ایرانی را زنان تشکیل می‌دهند.

همچنین در جشن هجده سالگی ویکی پدیا مشخص شد ۶۹ درصد مخاطبان و خوانندگان ویکی پدیا مرد و ۳۱ درصد آنان زن هستند. ظاهرا در ایران نیز توزیع جنسیتی خوانندگان نزدیک به همین شکل است اما به علت استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن، نمی‌توان به شکل دقیقی این نسبت را تشخیص داد.

محمد حیدرزاده در ادامه تاکید کرد: هیچ کاربری بابت ویرایش مطلب در ویکی‌پدیا ریالی دریافت نمی‌کند و همه کاربران در هر سطحی و با هر درجه‌ای بطور رایگان در ویکی‌پدیا فعالیت می‌کنند.

برای دانلود ارائه محمد حیدرزاده روی لینک زیر کلیک فرمایید:

دانلود

 

ثبت‌نام

برای ثبت‌نام و شرکت در هجدهمین تولد ویکی پدیا شما باید از طریق سایت ایوند اقدام به ثبت‌نام می‌کردید. این مراسم کاملا رایگان بوده و ثبت‌نام صرفا به دلیل محدود بودن ظرفیت انجام می‌گرفت. زمان ثبت نام  درهجدهمین تولد ویکی پدیا به اتمام رسیده و مراسم در تاریخ ۲۶ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

ثبت‌نام در ایوند

زمان برگزاری

برای ویکی‌مدین‌ها: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ تا ۱۳
برای دیگران: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴ تا ۱۸

مکان برگزاری

نشانی: تهران، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی، طبقهٔ ۲، تالار اقبال

دیدن روی نقشه

 

گالری تصاویر

برای دیدن تصاویر کامل هجدهمین تولد ویکی پدیا می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

گالری تصاویر هجدهمین تولد ویکی‌پدیا

 

هجدهمین تولد ویکی پدیا
هجدهمین تولد ویکی پدیا

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.