جامعه نرم افزار آزاد

معرفی جامعه نرم افزار آزاد ایران
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

جامعه نرم افزار آزاد یکی از پویاترین جوامع حوزه فناوری اطلاعات است. در حقیقت می‌توان گفت اثر این جامعه به وفور در زندگی ما احساس می‌شود. حتی به جرات می‌توان گفت جامعه نرم افزار آزاد ایران نیز تاثیر بسزایی در زندگی روزمره ما مردم ایران و حتی کشورهای دیگر گذاشته است. حال با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم تا در مورد اعضای مختلف این جامعه بیشتر بنویسیم و با معرفی شبکه‌های اجتماعی هر کدام، آن‌ها را بیشتر به مردم عزیز و مخاطبینمان معرفی کنیم. اما قبل از ادامه از طریق لینک زیر می‌توانید وارد «فضای نرم افزار آزاد» در ماتریکس شوید.

فضای ماتریکس نرم افزار آزاد

 

لاگ‌ها

گروه کاربران لینوکس (به انگلیسی: Linux User Group) یا لاگ (LUG) یک گروه خصوصی، اغلب غیرانتفاعی یا بدون هدف انتفاع است. لاگ ها جز فعال جامعه نرم افزار آزاد، چه در داخل ایران و چه در خارج ایران هستند. لاگ‌ها برای اهداف پشتیبانی یا آموزش کاربران لینوکس بخصوص کاربران تازه‌کار لینوکس تشکیل می‌شوند. در زیر به معرفی لاگ‌های فعال کشور عزیزمان می‌پردازیم:

 

لاگ تهران

گروه کاربران گنو/لینوکس تهران یا «تهران‌لاگ» گروهی مستقل از کاربران کامپیوتر علاقه‌مند به گنو/لینوکس ساکن تهران است. تم محوری جلسات تهران‌لاگ عبارت است از نرم افزار آزاد به صورت عمومی. با این حال، فعالیت‌های متفاوتی از جمله معرفی توزیع‌های آزاد گنو/لینوکسی، معرفی انواع سیستم‌عامل‌های آزاد خانواده‌ی بی‌اس‌دی، نصب آن‌ها، محتوای آموزشی و حتی بحث آزاد در حوزه‌ی تئوریک نرم افزار آزاد نیز به طور همزمان در این اجتماع دنبال می‌شوند. در واقع لاگ تهران یک اجتماع از کاربران نرم افزار آزاد است که مایلند دقایقی را در کنار هم سپری کنند.

شرکت در جلسات این گروه برای عموم آزاد است. شما نیز چنانچه علاقه‌مند هستید میتوانید در جلسات آن شرکت کنید و دانش خود را با سایر اعضا به اشتراک گذاشته و یا از دانش آنان استفاده کنید.

عنوان لینک
سایت لاگ تهران https://tehlug.org/
کانال تلگرام لاگ تهران https://t.me/TehranLUG
گروه تلگرام تهران لاگ https://t.me/+hSwSZQG0oophYzg0
لینک رویدادهای تهران لاگ در ایوند https://evand.com/organizations/tehlug
توییتر لاگ تهران https://twitter.com/tehlug

 

لاگ شیراز

لاگ شیراز یا شیراز لاگ یکی از فعال‌ترین گروه‌های جامعه نرم افزار آزاد ایران است. هرساله رویدادهای حضوری و مجازی بسیاری توسط لاگ شیراز در کشور برگزار می‌شود که محتوای بسیار جذاب و مفیدی در بردارد.

عنوان لینک
سایت لاگ شیراز https://shirazlug.ir/
کانال تلگرام لاگ شیراز https://t.me/shirazlug
گروه تلگرام شیراز لاگ https://t.me/lugshiraz
لینکدین لاگ شیراز https://www.linkedin.com/in/shirazlug/
توییتر لاگ شیراز https://twitter.com/ShirazLUG_ir
گیت لب لاگ شیراز https://framagit.org/shirazlug
ایمیل لاگ شیراز contact@shirazlug.ir

ویکی پدیا

می‌توان گفت ویکی‌پدیا بزرگترین و فعال‌ترین عضو جامعه نرم افزار آزاد ایران است. اگر بخواهیم نگاه مختصری به آمار فعالیت ویکی‌پدیا داشته باشیم می‌توان اشاره کرد که این اجتماع امروز بهمن ۱۴۰۱ تعداد ۱٫۱۹۳٫۰۰۰ نفر عضو دارد که تنها ۶٫۳۳۷ نفر آن عضو فعال هستند. این افراد با همکاری یک‌دیگر توانسته‌اند ۸۴٫۰۰۰ پرونده را بارگذاری کرده و ۹۵۱٫۰۰۰ مقاله را صرفا ایجاد کرده‌اند. بر همین اساس ویکی پدیای فارسی در جایگاه نوزدهمین ویکی‌پدیای بزرگ از نظر تعداد مقالات و از نظر ژرفای مقالات، در رتبه بیست و دوم قرار دارد. جالب توجه است که آمار بازدید ویکی‌پدیای فارسی در سال ۲۰۲۲ برابر با دو میلیارد و چهارصد و چهل و پنج میلیون ( عدد دقیق ۲٫۴۴۵٫۴۷۳٫۴۵۹) بار است. می‌توان گفت با در نظر گرفتن شرایط قطعی و اختلال شدید اینترنت کشور در تابستان و مهر ۱۴۰۱، ویکی پدیا تقریبا ماهانه ۲۰۹ میلیون بازدید داشته است. اگر به ویکی‌پدیا علاقمند شدید می‌توانید گزارش جشن تولد ویکی پدیا در سال‌های اخیر را مطالعه فرمایید:

هجدهمین تولد ویکی پدیا

گزارش بازدید ویکی‌ پدیا ۲۰۲۲
گزارش بازدید ویکی‌ پدیا ۲۰۲۲

ویکی پدیای فارسی در جایگاه نوزدهمین ویکی‌پدیای بزرگ از نظر تعداد مقالات و از نظر ژرفای مقالات، در رتبه بیست و دوم قرار دارد. ویکی پدیای فارسی در سال ۲۰۲۲ دو میلیارد و چهارصد و چهل و پنج میلیون بازدید داشته است. این آمار با در نظر گرفتن قطعی و اختلال شدید روی اینترنت کشور در تابستان و مهر ۱۴۰۱ محاسبه شده است. ویکی پدیای فارسی ماهانه به طور میانگین دویست و نه میلیون بازدید داشته است.

 

عنوان لینک
کانال تلگرام ویکی پدیا https://t.me/PersianWikipedia
توییتر ویکی پدیا https://twitter.com/wikipedia_fa
اینستاگرام ویکی پدیا https://instagram.com/wikipedia_fa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تشخیص ربات نبودن *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.